Moni yrittäjä sekä bloggaaja on varmasti törmännyt niin sanottuun hakukoneoptimointiin, joka asiaan tutustumattomalle saattaa kuulostaa jopa huijaukselta.
Miten hakukoneita voi muka optimoida ja miten blogini tai verkkosivuni voisivat muka hyötyä siitä?
Tämä opas avaa hakukoneoptimointia selkokielellä, jotta sinäkin saat sen avulla tuloksia.
Mitä Hakukoneoptimointi on?
Nimestään huolimatta, hakukoneoptimointi ei tarkoita hakukoneiden optimointia, vaan verkkosivuston ja sen sisällön optimointia hakukoneystävällisemmäksi.
Hakukoneoptimoinnin ensisijainen tarkoitus onkin auttaa Googlea ymmärtämään tarkemmin se, mitä sisältöä verkkosivusi tarjoaa.
Hakukoneoptimoinnni sijaan olisikin järkevämpää puhua sisällön optimoimisesta, sillä prosessin tärkein osa-alue on löytää avainsanoja, joita Googletetaan, ja joilla verkkosivusi pärjää hakukoneissa.
Toiseksi tärkein elementti on käyttökokemus. Se, että kävijä klikkaa verkkosivullesi Googlesta ja palaa heti takaisin, antaa Googlelle signaalin siitä, että sisältösi on huonolaatuista.
Googlen on myös hankala ymmärtää huonosti rakennettuja verkkosivuja. Pidä siis mielessäsi myös taustalla pyörivän ohjelmistokoodin laatu, sillä Google on robotti, eikä oikea ihminen.
Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin tärkein osa-alue
Avainsanatutkimus (Englanniksi Keyword Research) On ehdottomasti kaikista tärkein elementti, mitä hakukoneoptimointiin tulee.
Tällä tutkimuksella kartoitetaan, mitä avainsanoja Googletetaan, sopiiko sisältösi niihin ja pystytkö kilpailemaan nykyisten tulosten kanssa.
Avainsanatutkimus on usein se elementti, mikä erottaa menestyvän bloggaajaan muista.
Jos esimerkiksi ylläpidät blogia, jossa arvostelet kesäisiä mekkoja, ei ”Arvostelussa kesämekko” tule välttämättä keräämään yhtäpaljon lukijoita kuin ”Brädin X Kesämekko arvostelu”, jolla löytyy jo valmiiksi kuukausittain satoja hakuja.
Älä kuitenkaan juokse hakuvolyymin perässä!
Avainsanatutkimuksessa tehdään usein se virhe, että keskitytään vain hakusanoihin, jotka keräävät paljon kuukausittaisia hakuja – sehän tarkoittaa paljon kävijöitä verkkosivulleni?
Kyllä ja ei, kaikki kävijät eivät ole saman arvoisia.
Esimerkiksi, jos yrityksesi on lentoyhtiö ja myyt suoria lentoja Oulusta Malagaan, avainsana ”Suorat lennot Oulusta malagaan” 50 kuukausittaisella haulla on sinulle todennäköisesti arvokkaampi kuin ”Lennot Espanjaan” Tai ”Lennot Malagaan” vaikka näillä olisi yli tuhat hakuua kuuklaudessa.
Laadukas sisältö on hakukoneoptimoinnin A ja Ö
Kun olet löytänyt oikeat avainsanat, tuota laadukasta sisältöä joka vastaa hakijan intentiteettiin. Sillä hakukoneoptimoinnissa ei missään nimessä ole kysymys mistään kikkailusta.
Google arvostaa sitä, että kävijät myös viettävät aikaa verkkosivullasi, sekä kävijät jakavat laadukasta sisältöä helpommin, joka myös vaikuttaa hakukoneoptimointisi tuloksiin.
Aikoja sitten hakukoneoptimointi oli kikkailua, ja huonollakin sisällöllä sai tuloksia. Nykyään asia on toisin, Google ymmärtää sisältöä paremmin ja tarkkailee myös sitä, kuinka kävijät käyttäytyvät verkkosivuillasi.
Laadukas sisältö kannattaa ajatella pakollisen paheen sijaan sisältömarkkinointina, vaikka sen luominen on usein kallista ja aikaa vievää, se tuo monelle runsaasti myyntiä. Myös muissa kanavissa, kuin hakukoneissa.
Miten hakukoneoptimoinnilla voi tienata rahaa?
Paras tapa tienata hakukoneoptimoinnilla rahaa, on käyttää sitä työkaluna joka tuo lukijoita blogiisi/verkkosivuillesi, jotka voit myöhemmin muuttaa rahaksi.
Aina ei tarvitse myydä mitään, Esimerkiksi Thaimaassa asuu useita matkabloggaajia, jotka vain tuottavat laadukasta sisältöä, joka kerää lukijoita jotka voidaan monetisoida mainosten, kuten Google Adsensen avulla.
Paras vaihtoehto on kuitenkin se, että omistat verkkokaupan ja saat nostettua omia tuotteitasi Googlen kärkeen. Esimerkiksi jos myyt rannekelloja, voit olla varma, että saat paljon asiakkaita kun olet Googlen kärjessä avainsanoilla kuten ”Rannekellon merkki + Malli”.
Tai esimerkiksi jos tarjoat palveluita, voit olla varma, että valtaosa asiakkaistasi hakee Googlesta esim. ”palvelu + kaupunki”. Usein myös korkeimmat hakusijat omaavat yritykset vievät valtaosan asiakkaista, sillä vain harva skrollaa sivun alareunaan.
Yhteenveto
Nimestään huolimatta hakukoneoptimointi on varsin simppeli prosessi. Sen perimmäinen tarkoitus on auttaa sinua kirjoittamaan sitä sisältöä, mitä potenttiaaliset asiakkaat saattavat Googlettaa.
Tärkeintä on siis löytää hyvät avainsanat, tuottaa laadukasta sisältöä ja varmistaa että verkkosivut ovat käyttäjäystävälliset sekä sellaiset että myös Googlen hakurobotti ne ymmärtää.